Mit jelent ez? M12x1.5 22mm CH17
M-metrikus (mm-ben mérhető)
12x,14x - Menet vastagság
x1.5, x1.75, x1.25 menet emelkedés
22mm-55mm menet hossz
CH17, CH19, CH21 - fej méret a szereléshez
Gyakori kérdés egy kerékőr, vagy egy kerék csavar, anya vsárlásakor, hogy mit is válasszunk. Ez a leírás gyors és egyszerű módja a méretek meghatározásának. Hozzá valók: filctoll, mérőszalag, vonalzó.
Menet emelkedés | 10 menet hossza |
x1.5 | 15mm |
x1.25 | 12.5mm |
x1.75 | 17.5mm |
A mérési módszer nagyon egyszerű. Számoljunk meg 10 menetet (esetleg jelöljük meg filccel, vagy krétával) és mérjük meg a hosszát.
Anyán nehezebb a dolgunk, de mivel az anyát tőcsavarra kell felcsavarni ezért mérjünk a kerékagy tőcsavarján menetemelkedést!
Csavar esetében 12 vagy 14 mm-et olvashatunk le a mérőeszközről. Anya esetén méréshez használjuk a kerékagy tőcsavarját.
Csavar menethossz mérése menet kezdettől menet végig vagy a kúp kezdetéig tart. A menet nem feltétlen húzódik végig a csavar szárán.
Ha zárt anyát vizsgálunk, akkor a menethossz az anya zárósapka kiképzésén múlik.
Attól függően, hogy zárt vagy nyitott az anya, mérhetjük a menethoszt. Nyitott anyán a teljes hossz a menetes rész lesz, zárt anyán a zárókupak alatt fog végződni.
A fejméret azaz, hogy milyen kulcscsal szerelhető az anya vagy a csavar nem más, mint a hatlap fej két párhuzamos oldalának (szemközti lap) távolsága mm-ben. (lásd speciális anyák). Méretezések: CH17 -CH19 -CH21 CH22 stb.
A Ford könnyűfém anya specialitása
Az ábrán látható 19mm CH19 ami azt jelenti, hogy 19-es kerékkulcscsal szerelhető. A 28mm a mozgó kúp átmérője.
Bármilyen egyéb kérdése van forduljon bátran ügyfélszolgálatunkhoz.
Sajnos egyértelmű és egyszerű szabály nem állítható fel, hogy mi a különbség a lemezfelnik és a könnyűfémfelnik kötőelemei között, ezért összeszedtünk néhány ökölszabályt.
Egyszerűen összefoglalva a felfogás kialakításának megfelelő rögzítőelemet kell használni.
Csavarok esetében a menetes szár hossz a gyári jellemző tulajdonság, mivel lemezfelniket (ritkán) szoktak vagy lehet cserélgetni autók között.
Anyák esetében hatszögű hasábot használnak, aminek nincs külön kúp kialakítása, hanem egy egyszerű 60° leszúrást tartalmaz. Könnyűfém anyákkal helyettesíthető, amennyiben azonos a kúpszög.
60°-os és rádiuszos illesztésű gyári csavarok esetében nincs különbség a lemezfelni és a könnyűfém felnik kötőelemei között. Ritkán találkozhatunk forgókúpos fejekkel, melyek kíméletesebb és rugalmasabb rögzítést jelentenek az alufelnik felfogásában. (Renault)
90°-os vagy lapos alátétes csavarok csak gyári könnyűfémfelnikhez használatosak, ha nem tartalmaznak alsó kúpolást (Peugeot).
Anyák esetében általánosságban kijelenthető, hogy szélesített 60°-os kúppal rendelkeznek a könnyűfémfelnihez használatos kötőelemek. Egyes anyák forgókúppal vannak ellátva, de rögzíthetőek velük a lemezfelnik is. (Ford) Lemezfelni (6 lapú leszúrt hasáb) anyákkal nem helyettesíthetőek.
Szoknyás megvezetésű vagy hosszított anyák csak könnyűfém felnikhez használhatóak.
90°-os alátétes zárt anyák csak könnyűfémfelnikhez használhatóak (Toyota), de egyes teherautó felni rögzítésében nyitott kivitelben lemezfelniket is rögzíthetnek (Ford).
A csavarok és anyák nagyobb felületen illeszkednek alufelninél, mint acélfelnik esetében. A két rögzítés között azért van különbség, mert az acél felniknek ugyan kisebb a felfekvő gyűrűje, de rugalmasabbak, mint az alufelnik szélesebb furatai. Acélfelniknél a közrefogott elemnek nagyobb a rugalmassága, ami hasonlít a rugós alátétezésre. Alufelniknél gyakran használnak "alátétes" vagy rugalmas elforgó kúpokat.
Fontos még a kúpvég letörése, ami befolyásolhatja a kerékagy síkjához érintkezést. Ha túl hegyes, akkor lemezfelniknél megütközhet a kerékagyon. Túl nagy letörés viszont a lemezfelnik illesztőgyűrűjének megkerülését eredményezheti, ami szintén hibás rögzítést eredményez.